leven is bewegen!

Belang van duurkrachttraining

30-04-2015

Duurkracht hebben betekent kracht ook kunnen volhouden. Bij touwtrekken zal iedereen snel begrijpen dat het aankomt op kracht zetten ook lang kunnen volhouden. Maar in het dagelijks bewegen komt duurkracht veel meer voor dan je denkt. Bijvoorbeeld het terugdringen van een verhoogd valrisico door goede beenspierkracht is wetenschappelijk al lang aangetoond bij de ouder wordende mens. En dat is goed te trainen. 

 

Duurkrachttraining is geen body-building!

Veel mensen denken bij duurkracht direct aan dikke spieren en breedgeschouderde sporters. Bij duurkracht gaat het altijd om goede samenwerking van spiervezels die in goede conditie zijn én om goede samenwerking van spieren onderling. Net als bij touwtrekken wordt de hele keten sterker en werkt efficienter. 

 

Hoe simpel het ook kan zijn

Als je de beenspieren traint door traptreden op en af te stappen en dat zo vaak mogelijk herhaalt, zullen de beenspieren getraind worden om kracht vol te houden. Als je geen trap in huis hebt kun je bij de eettafel gaan staan voor een stoel. Je maakt een zitbeweging door met je zitvlak de stoel net aan te raken en dan weer rechtop te gaan staan. Ook dat helpt heel goed duurkracht in de benen te trainen.

Bij Life in Motion helpen we graag met nog meer oefeningen datgene te trainen wat in het dagelijks leven en bewegen belangrijk is. Je bouwt dit geleidelijk op.

 

Interesse of meer weten? Kom langs of neem contact op via het contactformulier of bel: 026 - 389 35 00